Friday, February 19, 2010

Finns visst på alla bokbloggar

Jag har inte varit någon stor läsare av bokbloggar. Mest för att jag inte tyckt att jag hittat någon intressant, men det har jag visst nu(tack Dolly)! http://www.bokhora.se/blog/author/helena/ och de andra är jätteroliga att läsa. Just för att de har så tydliga profiler med vad de gillar - det gillar jag! Därför tänkte jag också presentera mig lite:

Som läsare är jag: periodare. Ibland läser jag två böcker på en vecka, ibland en på två månader. Jag blir alltid så tom när jag läst en bra bok, och måste påbörja en fem böcker innan jag hittar en ny att försjunka mig i. Gillar att läsa drama och prosa.

Som bloggare är jag: försöker vara kreativ. Försöker hålla mig till det slavofila hållet. Därför blir det svårt att blogga när jag inte har läst en rysk bok, sett en rysk film eller lärt mig något nytt om livet i öster.

Senast lästa bok: "Antikvariat Kalebass" av Peter Glas.

Senast påbörjade bok: "American Gods" av Neil Gaiman. Tycker att han påminner om Haruki Murakami som jag älskar!

Senast köpta bok/böcker: "American Gods". Annars köper jag sällan böcker, lånar mest på Bergshamras trevliga och välsorterade bibliotek.

Favoritdeckarförfattare: Donna Tartt, om det räknas.

Jag läser allt av: Joyce Carol Oates, Dostojevskij, Tjechov, J.D Salinger (hörde att det kanske kommer att släppas en massa färdigskrivna manuskript nu när han är död!), Haruki Murakami, Witold Gombrowicz, J.K Rowling och Paul Auster måste jag gräva djupare i..

Jag läser helst inte (genre/författare): trodde att jag inte läste fantasy och Sci-fi, men det är väl svårt att dra gränsen?

Vid hyllan för fackböcker letar jag: Jag läser inte fackböcker! Om jag inte pluggar. Då letar jag febrilt. Just nu letar jag efter böcker om Code-Switching.

Förutom svenska läser jag gärna: helst och bara på orginalspråk om det är en engelsk/amerikansk författare. Är det en ryss så s udovolstviem...

Högst upp i min att-läsa-hög just nu ligger: alltid omöjligt att ha en "att läsa lista". Jag har ingen aning vad jag skall läsa efter American Gods. Det är en av anledningarna till att jag älskar tjocka böcker och de med uppföljare.

Högst upp på min bok-önskelista just nu står: inte den blekaste...

När jag går på antikvariat letar jag alltid: efter klassikerna. Penguinböcker känns alltid som en kvalitetsstämpel

2 comments:

Anonymous said...

Har beställt Witolds dagböcker (finns på adlibris bokrea). Har du läst? Josefin har, och gillar. Kosmos köpte jag på bokrean förra året, men har inte läst än, hm.

Josefina said...

Hej Sofia! Tack för din kommentar på min blogg! Jag såg att du har många bloggar, men jag tror att jag skapar en länk på min blogg till just den här för den verkar vara lite mer aktuell än din Moskva-blogg (även om det också var väldigt spännande läsning!).

Om du någon dag har vägaran förbi Uralbergen är det jag som står för drinkarna ;) Ring så fort du passerat Europa-Asiengränsen så kommer jag ut och möter dig på tågstationen!

Vi slavister måste hålla ihop. Ha det bra och lycka till med läsandet!