Tuesday, June 29, 2010

Jasnaja Poljana

Åk till Lev Tolstojs gods i det lilla samhället Jasnaja Poljana utanför Tula för att känna historiens vingslag...

Med tåg från Kurskij vokzal i Moskva till Tula tar det tre timmar. Väl framme tar du trådbuss nr 5 och hoppar av vid Pedinstitut. Där byter du till buss 114 eller 117 och ber att få åka till Tolstojs Usadba. Väl framme går du in i skogen och över fälten tills du ser en parkeringsplats och ta-da du är framme.

Mur på vägen

Ingenting är ryskare än björkar - tycker ryssarna

Tolstojs hus

Hundkojan


Syster och jag

"Två träd som är kära i varandra"

Breda fält. Här gick Tolstoj runt och fascinerades av bönderna som slet i solen innan de satte sig ned i skuggan för att äta sitt enkla bröd

1 comment:

Anonymous said...

fint! jag är på väg till sankt petersburg nu och inser att jag måste ta mig ut på landsbygden när jag ser dina bilder. vart som helst, bara ut ur staden!